Tips til hvordan å holde på dietten


25.07.2016 kl.08:23


Super god morgen alle sammen!

 

Idag startet jeg dagen super motivert! Vi har akkurat spist frokost og jeg er allerede i gang med dietten min som jeg skrev et innlegg om i går kveld at jeg skulle starte med. Innlegget kan du lese HER. For de som ikke har fulgt meg så har jeg tidligere skrevet et innlegg om meg og mine tanker rundt meg selv og min selvfølelse. Jeg har også skrevet en del om hvilke dietter jeg har prøvd og hvilken diett jeg går på nå. Dette innlegget kan du lese HER.

Selv har jeg som mange andre vært veldig dårlig på å holde på dietten min nå i sommer. Jeg hadde en periode hvor jeg var veldig flink noe som jeg merket på både humøret og kroppen. Nå har dietten min vært på sommerferie en liten stund og alt jeg sitter igjen med er dårlig samvittighet. Men nå er jeg i gang igjen og jeg vil gjerne at du skal henge deg på. Nå som jeg allerede en gang har klart å sklidd litt ut så har jeg tenkt mye på hvordan jeg kan unngå det igjen. Så her kommer triksene jeg kommer til å bruke for å prøve så godt jeg kan på og holde dietten gående:

  1. Det som hjalp meg sist var det at jeg var så ekstrem flink den første uken. Selvfølgelig skal du være flink alltid men jeg var superstreng med maten og trente nesten hver dag. På en uke gikk jeg ned 3 kg noe som hjalp meg veldig til å føle meg bedre! Jeg ble super motivert til å fortsette. Jeg gikk selvfølgelig ikke ned 3 kg hver uke. Det hadde nok vært litt mye å forvente.
  2. Jeg har brukt og kommer til å bruke vekten som min motivasjon. Jeg veier meg en gang i uken. Jeg prøver å være svært positiv og tenker at bare vekten ikke går opp så går det rette veien. Så selv om jeg bare har gått ned noen gram så har det allikevel gått nedover noe som er målet mitt. 
  3. Det jeg trenger å gjøre er også å sammenligne maten jeg skal spise med maten som jeg har pleid å spise. Nå skal jeg for eksempel spise masse grønnsaker noe som pleier å gå veldig bra da jeg er glad i grønt. Men jeg er også veldig glad i pasta,poteter og ris nor som jeg ikke kommer til å kutte helt ut, men heller begrense. For eksempel så vet jeg med meg selv at metthetsfølelsen varer mye lengre etter at jeg for eksempel har spist en wok med masse grønnsaker enn med en stor porsjon på 200gram med pasta. Men jeg vet også at ca200 gram brokkoli er ca 50kcal mens 200gram med pasta er 300kcal. Dette er tall som hjelper meg veldig mye til å se hva jeg bør og ikke bør spise mye av.
  4. Et annet triks jeg har er å holde meg bort fra kjøleskapet når jeg ikke skal spise. Jeg har alltid vært fæl med å småspise, noe som ikke er bra. Når jeg går på diett så må jeg derfor bare prøve å unngå og åpne kjøleskapet og andre dører på kjøkkene generelt når det ikke er noen av måtidene.
  5. Ha sånn ca faste tider på måltidene. Jeg må se frem til å få mat. Nå i begynnelsen har jeg lett for å bli veldig sulten i og med at kroppen er vandt med å få mer mat enn den får nå. Derfor må jeg ha faste klokkeslett som gjør at jeg hele veien vet når neste måltid er. 
  6. Bruke vann som mellommåltider hvis jeg skulle bli veldig sulten. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt reddet av et stort glass med isvann! Jeg har vært så sulten at jeg har hatt lyst på alt mat i hele verden. Da har et glass med vann klart å dempet den sulthetsfølelsen slik at jeg har klart å holdt meg til neste måltid. Så en vannflaske i veska er noe som jeg absolutt kommer til å ha med meg.
  7. Jeg skal være streng men ikke alt for streng. Jeg har tidligere prøvd dietter hvor jeg ikke har kunnet kose meg i det hele tatt. Dette er noe som jeg har funnet ut at ikke fungerer for meg. Jeg har lett for å bli overkjørt av tanken om at "jeg aldri skal kunne kose meg igjen med noe godt". Derfor så kan jeg komme til å spise kake eller andre goder enkelte ganger hvis det er noe spesielt som skjer. Er jeg med vennegjengen min og vi skal lage en kake så tar jeg meg et tynt stykke bare for å føle at jeg ikke er på militærleir, og gjett hva? Det hjelper! Jeg må føle at jeg lever, rett og slett.
  8. Spise siste måltidet i mellom klokken 20.00-21.00. Dette er noe jeg også sliter med da jeg er et b-menneske. Jeg sitter somregel våken en stund og kan da komme til å bli sulten rett før jeg skal legge meg. Men jeg har funnet et triks på det og det er at jeg pusser tennene rett etter at jeg spist kveldsmaten. Da vet jeg at ingen mat skal inn før dagen etterpå. Da finner jeg frem vannflasken min som hjelper meg til å holde meg mett.
  9. Når det gjelder trening vil jeg prøve å holde det til annen hver dag. Hver gang blir selvfølgelig ikke like efektiv, men jeg skal ut å få opp pulsen annen hver dag. Jeg har tidligere lagt merke til at jeg ble veldig motivert etter å ha startet med dette. Etter å ha trent annen hver dag i ei stund så blir jeg veldig opptatt av at jeg ikke skal bryte denne sirkelen.Dette vil da fort bli en rutine og derfor klarte jeg å komme meg ut som jeg skulle. 
  10. Å variere treningen er noe som absolutt hjelper! Jogge, gå, intervall, løpe, sykle,styrke eller svømme. Alt er trening! Jeg blir fort lei hvis jeg trener det samme hver eneste gang. Så det har vertfall hjulpet meg å tenke at alt må prøves hver sin gang for å holde motivasjonen oppe.


Her var triksene som jeg kommer til å bruke i ukene fremover for å holde på dietten min. Håper de var til hjelp for deg også! Har du andre tips på lager så setter jeg pris på om du legger igjen en kommentar. Senere kommer en oppdatering av maten og treningen som jeg har gjennomført i løpet av dagen. Jeg er svært motivert og tror faktisk at jeg valgte rett dag å starte på da jeg kjenner at jeg lust til å ta på meg treningsklærne med en gang!

 

Håper dette var litt til hjelp for noen! Ha en fortsatt strålende dag alle sammen <3


1 kommentar


Marlene Nilsen

25.07.2016 kl.12:00

Takk for tips :D






bilde bilde bilde

MARITA

Mitt navn er Marita, jeg er 24 år gammel og bor i Stavanger.


OM BLOGGEN

Bloggen min handler kort fortalt om:
· Det å være en donormamma
· Veien å gå for å få donorbarn
· Mammakroppen
· Kroppspress
· Mat og trening
· Våre hverdager og mine mål
Legg deg selv, venner og familie til i gruppen "donormamma" på facebook og få med deg alle innleggene hvis dette er en blogg for deg eller dine<3 Håper du liker bloggen!


KONTAKT

marita-ha@live.no









hits




Design OG KODING av Albertine Løseth Vestvik ©



bilde